تبلیغات
مهدویت و فرهنگ انتظــــار
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
آیاتی که به امام زمان تاویل شده اند!
خداوند در آیه 105 سوره مباركه انبیاء می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (ما پس از ذكر (تورات یا همه كتاب‌های آسمانی) در زبور نیز نوشتیم كه زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد) 
منبع: در ادامه مطلب ذکر شده است


**بازگشت به صفحه اصلی 

اعتقاد به پیامبر خاتم (ص) و انتظار ظهور منجی ویژه ما مسلمانان نیست. بشارت به نبوت رسول خدا و امامت ائمه هدی و مژده ظهور نجات‌بخش، در همه كتب آسمانی قبل بوده است و پیامبران و مؤمنان امت‌های پیشین به آن اعتقاد داشته‌اند.

 

همه مفسران شیعه و برخی از نویسندگان سنی عبارت «عِبادِیَ الصَّالِحُون» را در آیه فوق مربوط بهحضرت مهدی (عج) می‌دانند. (1)

براساس این آیه شریفه، بشارت ظهور و دولت جهانی مهدی (عج) در كتاب زبور حضرت داود (ع) و در دیگر كتب آسمانی آمده است و مؤمنان امت‌های قبل با این واقعیت آشنا بوده‌اند. با وجود تحریف كتب آسمانی قبل خوشبختانه هنوز آثاری از این بشارت‌ها باقی مانده است. (2)

هنگامی كه مژده ظهور آن حضرت، زینت‌بخش كتاب‌های آسمانی ادیان گذشته بوده است، آیا قرآن می‌تواند از این بشارت خالی باشد؟

 

در قرآن كریم بشارت به ظهور امام مهدی (عج) فراوان ذكر شده است. دانشمند بزرگ شیعه در قرن یازدهم، علامه سید هاشم بحرانی در كتاب «المَحَجةُ فی ما نزل فی القائم الحجة» یك‌صد و بیست آیهاز قرآن را مربوط به حضرت مهدی (عجمی‌داند(۳)

و با ذكر روایاتی سخن خویش را به اثبات رسانیده است. یكی از دانشمندان معاصر، تعداد این آیات را تادویست و شصت و پنج شماره كرده است.(4) در حالی كه هنوز آیاتی را می‌توان یافت كه جای آن ها در اینگونه آثار خالی است.

 

این آیات فراوان، بیانگر اهمیت و جایگاه اعتقاد به مهدویت است. در روایاتی كه در تفسیر این آیات آمده است، اصل ظهور و غیبت آن حضرت، اهداف حكومت ایشان، خصوصیات و حوادث عصر غیبت و ظهور، صفات یاران، اندیشه و اقدامات دشمنان، وظایف ما در برابر آن حضرت و ... طرح شده است.

 

تفسیر یا تأویل آیات مورد نظر به حضرت مهدی (عج) و ابعاد گوناگون نهضت آن حضرت مخصوص شیعه نیست. دانشمندان سنی نیز در تفاسیر و آثار خویش، دلالت بسیاری از آن ها را بر امام مهدی (عج) پذیرفته‌اند.

یكی از این دانشمندان به نام شیخ سلیمان قندوزی حنفی (1294 ق) است. او در جلد سوم كتاب «ینابیع المودة» بابی را به بحث مهدویت در قرآن اختصاص داده و در آن 55 آیه را از قرآن در شأن امام مهدی (عج) دانسته است.

 

پایان این گفتار، نقل دو آیه از آیاتی است كه شیعه و سنی آنها را به قیام حضرت بقیةالله تفسیر كرده‌اند؛

خدای متعال در وصف ظهور و حكومت حضرت مهدی (عج) می‌فرماید:

«وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» (5)

(و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم.)

مفسران، منظور از «كسانی را كه وارث گذشتگان بوده، به پیشوایی می‌رسند» را امام مهدی (عج) عنوان كرده‌اند. (6)

 

همچنین خدای بزرگ درباره ی قیام و مبارزات پیروز آن حضرت می‌فرماید: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَیَكُونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلّه» (7)

(و با آن ها بجنگید تا آن كه فتنه‌ای بر جای نماند و دین یكسره از آن خدا گردد.)

 

بنابر تفاسیر شیعه (8) و برخی كتب اهل سنت (9) این پیكار و نتیجه آن، كه از بین رفتن همه فتنه‌ها و گمراهی‌هاست، در عصر ظهور امام مهدی (عج) محقق خواهد شد.

 

منابع:


1ـ برای نمونه از آثار دانشمندان سنی، رك. عِقدُالدًُرَر (سُلمی شافعی): 217 
2ـ رك. نجات بخشی در ادیان (محمد تقی راشد محصل) 
3ـ این كتاب با نام: «سیمای حضرت مهدی در قرآن» به فارسی ترجمه شده است 
4ـ رك. معجم احادیث الامام المهدی (علی كورانی) 
5ـ قصص/ 5 
6ـ از علمای سنی: شواهد التنزیل (حاكم حسكانی) 1: 431 ح 590 ؛ و از شیعه: معانی الاخبار (شیخ صدوق) : 79 ، ح 1 
7ـ انفال/ 39 
8ـ كافی 8 : 201، ح 243 
9ـ ینابیع المودة (قندوزی): 423


  02:47 ب.ظ  1391/02/29  فریبرز جلوه گر