تبلیغات
مهدویت و فرهنگ انتظــــار
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
چرا باید امام زمان(عج) را یاری کنیم؟
بخش دوم از سلسله مقالات یاری امام زمان(عج): یاری قلبی:  همانگونه كه شكر دارای سه مرحله ی قلبی ، زبانی و عملی است یاری امام عصر علیه السلام با توجه به نسبت مستقیمی كه با شكر...................

منبع: بحار الانوار




یاری قلبی: 

همانگونه كه شكر دارای سه مرحله ی قلبی ، زبانی و عملی است یاری امام عصر علیه السلام با توجه به نسبت مستقیمی كه با شكر برقرار می‌كند دارای سه مرتبه خواهد بود .

نخستین و اساسی‌ترین این مراحل یاری قلبی است : انسان شاكر چگونه می‌تواند قلباً یاور امام خود باشد ؟ اگر انسان در درون خود معرفت نسبت به اسم و اوصاف امام پیدا كند و در پی آن محبت مولایش را به دل بگیرد ، مسلماً مراتب مهمی از یاوری قلبی را به دست آورده است .

پس از این پایه گذاری كه محبت و معرفت میكنند ، پاك سازی درون از زشتی‌ها و رذائل اخلاقی جایگاهی منحصر به فرد دارد معرفت صحیح نسبت به امام علیه السلام ، روح و عصاره‌ی دین است و اگر كسی بخواهد به ثمره ی عملی بندگی خدا برسد ، باید این ریشه را در ضمیر خود استوار كند . شناخت دین ، در واقع وابسته به معرفت صحیح یافتن نسبت به امام علیه السلام است كه گوهر دین را تشكیل می‌دهد و حكمتی كه خداوند در آیات قرآن از آن به « خیر كثیر » یاد می‌كند ، همین است .

 

 

 

امام باقر علیه السلام در تفسیر حكمت چنین می فرمایند :

 معرفه الإمام و اجتناب الكبائر التی اوجب الله علیها النار (1)

معرفت امام و پرهیز از گناهانی كه خدا كیفر آنها را آتش قرار داده است .

اگر كسی امامش را درست بشناسد ، در واقع به میوه‌ و ثمره‌ی معرفت خدا و پیامبر دست یافته است و این گونه دریافت آنها و حركت از ثمره به ریشه چندان دشوار نخواهد بود . این حكمت در واقع فهمی عمیق را در مسائل دینی نصیب فرد می كند كه در روایات از آن با عنوان « تفقه » یاد می‌شود .

تفقه در فرهنگ شیعی ما تا آنجا اهمیت دارد كه عبادت بدون آن را عبادتی بی‌خیر معرفی كرده‌اند در واقع كسی كه در دین به فقه دست می یابد ، با توجه به معرفت عمیقی كه در دل راسخ نموده است به هیچ گونه تزلزلی در دین خود راضی نمی شود و پای اعتقاد خود محكم می ایستد .

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند :

إذا اراد الله بعبد خیراً فقه فی الدین (2)

اگر خدای برای بنده‌ای خوبی بخواهد او را در دین صاحب فهم عمیق می‌كند .

اگر خدا خیر كسی را بخواهد ، برای او شرایطی فراهم می‌كند كه در دین تفقه پیدا كند در روایت دیگری پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرموده‌اند :

 « اف بر مسلمانی كه در هفته روزی را قرار ندهد كه درآن روز امر دینش را تفقه كند و از آن سوال نماید .» (3)

 روشن است كه پیگیری فقهی كه ما را به آن سفارش كرده‌اند ، به مفهوم وجوب آموختن فقه اصطلاحی و حوزوی نیست ، چرا كه در احكام ، ما را به تقلید فرا خوانده‌اند و اگر افرادی این وظیفه را به عهده بگیرند ، از گردن دیگران ساقط است .

 اما آنچه مورد سفارش قرار گرفته ، اولاً تقلید آگاهانه است و اینكه بدانیم چرا و در چه محدوده‌ای و از چه كسی و با چه ملاك‌هایی تقلید می‌كنیم .نكته‌ی اساسی ‌تر این است كه ما در اعتقادات خود كه توحید و نبوت و امامت است به درك صحیح و فهم عمیق و بی‌خدشه دست بیایم هر كس باید دراصول اعتقادی خود فقیه شود ، یعنی به گونه‌ای نسبت به خدای فطری خویش و امام و پیامبر خود آگاهی و معرفت پیدا كند كه این بصیرت اجازه‌ی ورود هیچ آفت و تردیدی را به درون او ندهد . اگر كسی از روی فقاهت موحد شود ،‌هیچ شبهه‌ای او را نمی‌لرزاند . فقاهت ، نتیجه‌ی اعتقاد برخاسته از معرفت صحیح است و در این طریق ، شاگردی از كسانی كه معارف اهل بیت علیهم السلام را در دسترس دارند و نیز مطالعه ، پی جویی و جستجو ، این ارمغان را خواهد آورد و إن شاء الله خداوند معرفت صحیح را به دنبال آن مقدمات به ما اعطا خواهد نمود .

 

 

 

تهذیب قلب - یاری قلبی

هر چه این معرفت ریشه بدواند و این ریشه پایدارتر شود ، اقبال آدمی به نافرمانی مولایش كمتر خواهد بود در این صورت نیمه‌ی دوم حكمت نیز نصیب فرد خواهد شد . قلب انسان در اثر معصیت و نافرمانی خداوند غبار و زنگار می گیرد و به بیماری مبتلا می‌گردد و این بیماری ، معرفت انسان را نیز خدشه‌دار می كند اگر این نقطه‌های سیاه جان بگیرند قلبی آلوده به جای خواهد ماند كه از طهارت معرفت ، بهره‌ای نخواهد گرفت .پس تهذیب قلب ، به دنبال جلوگیری عملی از نافرمانی خداوند حاصل خواهد شد .اگر قلب انسان از گناه پر شود و با توبه‌ی حقیقی از آلودگی زدوده نگردد ، دل انسان زیر و رو می‌شود و آن وقت قلبی كه گره خرده‌ی محبت امام است، خدای نكرده با یك گناه و لذت شهوی ، امامش را می‌فروشد و خود را از یاری او محروم می‌كند .

 ناصر امام ، باید قلبی پاك و عملی پاكیزه داشته باشد وگرنه اساساً عمل زشت و قلب زنگار گرفته ، این فرصت و قابلیت را از او سلب می‌كنند كه بخواهد پای در طریق یاری امامش بگذارد .

 خداوند متعال به داود علیه السلام فرمود :

« ... یاران خود را از دوست داشتن شهوت‌ها بترسان ! زیرا كسانی كه به شهوات دنیوی دل بسته‌ باشند دل‌هایشان از من ( خدا ) پوشیده و محروم است .» (4)

 

 دوستی امام – یاری قلبی

 دوستی و محبت امام نیز خود راهی دیگر برای یاری قلبی انسان است ، چرا كه قلب لبریز از محبت ، بقیه‌ی اعضا و حالات انسان را مطابق خواست الهی تنظیم میكند و اعمال انسان نیز مطابق این محبت قلبی روح و ارزش می‌یابند محبت ، مراتب بعدی یاری امام را نیز شكل می‌دهد و طاعت امام را آسان و خواستنی خواهد كرد .

 

رسول خدا صلی الله علیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :

« مثل تو مثل سوره‌ قل هو الله احد است . كسی كه یك بار آن را بخواند مثل این است كه یك سوم قرآن را خوانده و كسی كه دوبار آن را بخواند مانند این است كه دو سوم قرآن را خوانده وكسی كه سه بار آن را بخواند ، مثل این است كه همه‌ی قرآن را خوانده باشد و همین طور است كه تو را با قلبش دوست داشته باشد نظیر یك سوم پاداش اعمال بندگان را برده است ، و كسی كه تو را با قلبش دوست بدارد و با زبانش زیارت كند مانند این است كه دو سوم پاداش اعمال بندگان را برده ،‌ و كسی كه تو را با قلبش دوست بدارد و با زبان و دستش یاری كند ،‌ معادل پاداش همه‌ی اعمال بندگان را برده است .» (5)

 

 

 

 یاری زبانی - پاكسازی زبان

 مرتبه‌ی دیگر یاری امام علیه السلام یاری زبانی ایشان است كه نخستین گام در این مرتبه ، پاك كردن زبان خواهد بود . به فرموده‌ی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله :

« ایمان هیچ بنده‌ای درست ( بدون انحراف) نمی‌شود مگر آن كه قلب او درست باشد ، و قلبش درست نمی‌شود مگر آن كه زبانش درست شود .» (6)

 بنابراین آنچه سلامت قلب انسان را رقم می‌زند ، زبان سالم است . كسی كه می‌خواهد با زبان خود امامش را یاری كند ،نباید نسبت به این امر كلیدی بی‌تفاوت باشد انسانی كه با چنین نیتی زبان خود را حفظ و حراست كند ، قلبش را از تباهی و انحراف نجات داده و با مراقبت از زبانش ، اجرا یاری كردن امامش را نیز برده است . در این راه ، پرهیز از گناهانی كه گریبانگیر زبان آدمی می‌شود بسیار كارساز است . جلوگیری از غیبت َ، دروغ ، آزار دیگران ، آشكار ساختن راز دیگران ، افترا و تهمت ، ناسزا ،سخن لغو و بیهوده و بیجا گفتن و .... زبان آدمی را آماده‌ی این یاوری می‌كند . دراین طریق خصوصاً برای مادرانی كه وظیفه‌ی خطیر تربیت فرزند را به دوش می كشند ، مساله حساس تر است .

 پس از این تهذیب ، باید در پی راهكارهایی بود كه مستقیم و یا غیر مستقیم این محبت دركام جان فرزندان بنشیند و با گوشت و خون آنان درآمیخته شود . رفتار و سلوك ما باید به گونه‌ای باشد كه فرزندانمان روحیه‌ی مهدوی را از ما استشمام كنند وقتی مهر مادری و رفتار مهدوی به هم آمیخته شد ، به واسطه‌ی عشقی كه میان مادر و فرزند برقرار می‌شود این محبت به راحتی در جان او نفوذ می‌كند درحقیقت ، مادر با فداكاری و ایثار و لطف خود از یك سو و با ترغیب و تربیت و تذكر به امام عصر علیه السلام از سوی دیگر می‌تواند فرزند را امام زمانی بار بیاورد .

 در این باب توجه به ابعاد مختلف وجود فرزند حتی از ابتدای زمان بارداری مورد نیاز است . به گونه‌ای كه می توان گفت فرایند تربیت از آنجا آغاز می‌شود . زبان ما با ذكر دائمی برخاسته از محبت قلبی ، می‌تواند اقبال نسبت به امام عصر علیه السلام را در لوح دل فرزند حك كند و این نقش ماندنی را در زمان باروری فرزند ، به ثمرات فراوانی بدل سازد مورد توجه است می‌توان پله به پله با استفاده از راه‌هایی كه مناسب سن و ظرفیت فرزندان است ، این معرفت را به آنها منتقل كرد . خواندن داستان‌های مربوط به ائمه علیهم السلام و شرح مظلومیت آنها در قالب حكایات تاریخی ، به همراه بردن فرزندان در مراسم اعیاد و وفیات ائمه علیهم السلام و نیز به همراه بردن بچه‌ها در سفرهای زیارتی و فرصت تنفس در آن فضا را به آنها دادن ،راه‌های دیگری است كه دنبال كردن آنها ، شناخت امام علیهم السلام و نیز به همراه بردن بچه‌ها در سفرهای زیارتی و فرصت تنفس در آن فضا را به آنها دادن ، راه‌های دیگری است كه دنبال كردن آنها ، شناخت امام علیه السلام را در دل فرزندان ما نهادینه می كند كودكان را باید در معرض پیام‌های حاوی معرفت اهل بیت علیهم السلام قرار داد تا گوش جان آنها و فطرت پاكشان این پیغام‌ها را برگیرد و بذر كاشته شده در وجودشان ، آرام آرام جوانه زند و سر برآورد و میوه و ثمر دهد .


  04:51 ب.ظ  1391/02/31  فریبرز جلوه گر