تبلیغات
مهدویت و فرهنگ انتظــــار
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
لهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
خدایا بلاء عظیم گشته و درون آشکار شد و پرده از کارها برداشته شد و امید قطع شدو زمین تنگ شد و از ریزش رحمت آسمان جلوگیرى شد و تویى یاور و شکوه بسوى تو است و اعتماد و تکیه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
آن زمامدارانى که پیرویشان را بر ما واجب کردى و بدین سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى به حق ایشان به ما گشایشى ده فورى و نزدیک مانند چشم بر هم زدن یا نزدیکتر اى محمد اى على اى على اى محمد
مرا کفایت کنید الزمان فریاد، فریاد، فریاد، دریاب مرا دریاب مرا دریاب مرا همین ساعت همین ساعت هم اکنون زود زود زود اى خدا اى مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاکیزه اش
فواید غیبت حضرت مهدی (علیه السلام)

غیبت امام زمان  آنچه وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بر می انگیخت؛ وعده ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) بود که هستی آنان را تهدید می‌کرد و برای آنان خطری جدی بود. لکن با وجود مراقبت های شدید قدرت حاکم در عصر امام حسن عسگری, اراده خدای تعالی بر این قرار گرفته بود که حضرت مهدی (علیه السلام) متولد و برای نجات جامعه بشری, ذخیره شوند...

 




^^^ادامه^^^




منبع:emamzamann.mihanblog.com


**بازگشت به صفحه اصلی 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

ائمه اطهار(علیهم السلام) در مدت دو قرن و نیم توانستند با تحمل مشکلات و فشارهای فوق العاده حقایق اسلام را برای مردم بیان کنند: بخشی را به صورت عمومی, و بخشی را بطور خصوصی برای شیعیان و اصحاب خاص خودشان. و بدین ترتیب, معارف اسلامی در ابعاد گوناگونش در جامعه, انتشار یافت و بقاء شریعت محمدی, تضمین شد.

ولی آنچه وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بر می انگیخت؛ وعده ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) بود که هستی آنان را تهدید می‌کرد و برای آنان خطری جدی بود. لکن با وجود مراقبت های شدید قدرت حاکم در عصر امام حسن عسگری, اراده خدای تعالی بر این قرار گرفته بود که حضرت مهدی (علیه السلام) متولد و برای نجات جامعه بشری, ذخیره شوند. (1)

لذا ولی عصر (عجل الله فرجه الشریف) در سنین کودکی از نظرها پنهان شد و پس از طی 69 سال (غیبت صغری)؛ برای مدت نامعلومی یعنی تا روزی که جامعه بشری, آماده پذیرش حکومت جهانی الهی شود, در غیبت کبری به سر خواهد برد.

از ویژگیهای امام دوازدهم (عجل الله فرجه الشریف) که در روایات وارده از اهل بیت (علیهم السلام) مورد تأکید واقع شده, "غیبت" آن حضرت است. از جمله این روایات:

* ابن عباس از پیامبر اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله) نقل کرده است که ایشان فرمودند: «نهمین آنان, قائم اهل بیت من و مهدی امت من است که شبیه‌ترین مردم در شمائل, اقوال و افعال به من است که بعد از یک غیبت طولانی, ظهور می کند, امر و فرمان خدا را بالا می برد, دین خدا ظاهر می شود, با یاری خداوند تائید می شود و به وسیله ملائکه یاری می شوند و زمین همانگونه که مملو از ظلم و جور شده, از عدل و قسط پر خواهد شد». (2)

* احمد بن اسحاق روایت کرده است که به خدمت امام حسن عسگری رفتم و میخواستم از آن حضرت سئوال کنم که امام بعد از او که خواهد بود؟ حضرت پیش از آنکه من سئوال کنم فرمود: ای احمد خدای عز و جل از روزی که آدم را خلق کرده است زمین را از حجت خالی نگذاشته و تا روز قیامت نیز از کسی که حجت خدا بر خلق باشد, و به برکت او بلاها را از اهل زمین دفع کند, و به سبب او باران از آسمان بفرستد و برکتهای زمین را برویاند, خالی نخواهد گذاشت».

گفتم: یا بن رسول الله پس امام و خلیفه بعد از تو که خواهد بود؟ حضرت  برخاست و داخل خانه شد و بیرون آمد و کودکی سه ساله بر دوشش که مانند ماه شب چهارده می نمود و فرمود: ای احمد! این امام بعد از من است. و اگر نه این بود که تو نزد خدا و حجت های او گرامی هستی, او را به تو نمی نمودم. این فرزند نام و کنیه او موافق  نام و کنیه حضرت رسول (صلّى اللَّه علیه و آله)  است و زمین را پر از عدل خواهد کرد؛ پس از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد, ای احمد مثل او در این امت مثل خضر و ذوالقرنین است, به خدا قسم او غایب خواهد شد و از هلاک شدن و گمراه گردیدن از غیبت او, مگر کسی که خداوند او را بر قول امامت او ثابت بدارد و خداوند او را در دعا برای تعجیل در فرج توفیق دهد, نجات نمی یابند..... روز دیگر به خدمت آن حضرت رفتم و گفتم: یا بن رسول الله سرور من به خاطر آنچه که به من اعطا نمودی زیاد شد. لذا برای من بیان نما که سنت خضر و ذوالقرنین چیست؟ حضرت فرمود: آن طول غیبت است. گفتم: یا بن رسول الله غیبت به طول خواهد انجامید؟ فرمود: به حق پروردگار آنقدر به طول خواهد انجامید که اکثر مردم که قائل به امامت ایشان هستند, از دین بر می گردند و بر دین حق باقی نمی مانند مگر کسی که حق تعالی عهد و ولایت ما را در روز میثاق از او گرفته باشد و در دل او ایمان را نوشته باشد. ای احمد این از امور غریبه خداست و رازی است از رازهای پنهان الهی و غیب است از غیب های او. (3)

علت و حکمت غیبت امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) نیز در روایات بدین گونه تبیین شده است:

*  از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمودند: «رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمودند: «برای ایشان چاره ای جز غیبت نبود. به ایشان عرض شد: ای رسول خدا برای چه؟ ایشان فرمودند:«ترس از قتل». (4)

اسحاق بن یعقوب از طریق محمد بن عثمان [دومین نائب امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) در زمان غیبت صغری], از امام  نقل نموده است که ایشان در خصوص علت غیبت فرمودند: « و اما علت غیبت, خداوند عزّ و جلّ فرمودند: "اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از چیزهایى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى‏كند, مپرسید".(5) به راستی که احدی از پدران من نبودند مگر آنکه پیمان و بیعتی از طاغوت های زمانشان بر گردن آنان بود ولی برگردن من بیعت و عهدی از جباران و طاغوتیان نیست». (6)

بنابر آنچه بیان گردید, راز اصلی غیبت آن حضرت این است که از شرّ جباران و ستمگران محفوظ بماند. البته در بعضی روایات به حکمت‌ های دیگری نیز اشاره شده که از جمله آنها, آزمایش مردم است که بعد از اتمام حجّت, چه اندازه پایدار و استوار می مانند. (7) چنانچه در برخی از متون نیز بر این امر تأکید فراوان داشته اند که, امام دوازدهم, حضرت مهدی دو غیبت دارد که یکی مدتش کوتاه و دیگری بسیار طولانی خواهد بود. غیبت دوم آنقدر طولانی می شود که کسانی که ایمان آنها محکم نباشد, کم کم دچار شک و تردید می گردند. (8)

 --------------------------

پی نوشت:

1. مصباح یزدی, محمد تقی, آموزش عقاید, بی جا, موسسه انتشارات امیر کبیر, چاپ سیزدهم, 1377ش, ص334
2. مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج52, ص379, ح187
3. بحارالأنوار, ج52, صص 23و 24, ح16
4. همان, ج52, ص90, ح1
5. المائده/101
6. مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، پیشین, ج52, ص92, ح7
7. مصباح یزدی, آموزش عقاید, پشین, ص335
8.  استادی, رضا, اصول دین برای همه, قم, انتشارات دارالفکر, چاپ پنجم, 1377ش, ص127



  10:31 ب.ظ  1392/11/10  فریبرز جلوه گر